måndag 8 oktober 2018

Vad man hade gjort annorlunda...

Hejsan.

Igår hade vi lite finbesök av lite bekanta som skall bygga samma hus som oss. De ville gärna titta runt för att få en bättre känsla av kåken och vilka grejer man skall tänka på vid tillval och dylikt. Fick mig att reflektera ganska mycket över vad jag själv hade gjort annorlunda om jag byggt huset idag. Nu har vi även bott in oss lite och man har kommit på ganska många grejer man kanske hade gjort "annorlunda". Dett ligger något i uttrycket att "ditt andra eller tredje husbygge blir verkligen drömhuset". Man lär sig så otroligt mycket på vägen och många saker lär man sig för sent när de redan är genomförda. Så här kommer min lista på saker jag verkligen hade gjort annorlunda:

1. Var lite mer offensiv med tapetvalen. Vi har ganska mycket vitt, men hade varit kul om man vågat sticka ut näsan mer. Det är inga stora kostnader i det även om man går utanför tapeterserierna som ingår.

2. Målat väggarna i hallen med avtorkningsbar färg. Vi har tre barn och de studsar mot väggarna, blir sketet på tapeter.

3. Förlängt kaklet i hallen till ca 2,6 -  2,7 meter. Det som ingår är för kort. Jag vet att min granne valde till detta i samma hus och det blir mycket mer praktiskt.

4. Satt OSB skiva bakom flertal väggar för att få enklare uppfästning, exempelvis hallen, förrådet, där man tänkt hänga upp tv, etc. Hade jag haft en slant över hade jag nog även satt dubbelgips för att isolera ner ljudet i innerväggar mer. I och med att den stora sällskapsytan är så stor och öppen hade dubbelgips gjort huset avsevärt mer ljudisolerat och stumt. Nu är jag ganska grinig med ljudnivå men har man tre barn som vi har hade det varit jävligt skönt.

5. Bytt alla innerdörrar till massiv variant och isolerat samtliga dörrar med mjuk stängningslist. Gjort det i efterhand på vissa dörrar men hade varit skönt om det var på plats från start.. Dörrarna man får med är rena skräpet. släpper igenom allt ljud.

6. Satt smygspottar på 2-3 ställen till

7. Haft bättre koll på el-installationen och var alla uttag skall sitta. Det var sjukt svårt att få begripligt på en ritning.

8. Satt nån mer lampa på fasaden mot altanen. Hade behövts nu när det blir mörkare tider.

9. Valt mer tåliga golv. Speciellt med tanke på att vi har en 1.5 åring som drar allt i parketten.

Finns säkert fler grejer. Kompletterar om jag kommer på.





1 kommentar:

  1. Tjena!
    Sett huset och din blogg och blivit inspirerad!

    Har lite frågor angående mjöbäcksvillan och tänkte höra om man kunde få ringa å fråga lite ��

    Mvh Joakim stensmo
    0730301524

    SvaraRadera

Uppdatering Januari 2022

 Hejsan. Länge sedan jag skrev något men sedan jag skrev sist har jag hunnit sälja huset och flytta vidare. Detta skedde utifrån en separati...