torsdag 7 december 2017

Frågor och svar för den som funderar på att bygga nytt

Hejsan.

Lite frågor och svar för den som kanske funderar på att bygga en First Choice villa från Mjöbäck. Dessa svar är helt erfarenhetsbaserade utifrån det vi upplevt själv.

Vad påverkar slutpriset på bygget mest?
Svar: Priset på tomten och eventuellt behov av sprängning eller omfattande markarbete. Har man många närliggande grannar vars hus man behöver besiktiga efter sprängning så kostar besiktning 8000 sek per hus. Omfattas 10 hus i sprängradien är bara det 80 tkr.
Tillval av elinstallationer är också kostsamt.

Mitt tips är att ha ca 100 tkr i buffert för detta på byggkalkylen. Räkna även med ca 100 tkr till finplanering av tomten efter att huset är klart.

Hur länge tar hela byggprocessen?
Från att vi köpte vår tomt till att vi får flytta in kommer ta ca 1 år.

Varför valde vi ett First Choice 1.0 hus från Mjöbäck?
Svar: Smart planlösning i kombination med pris.
Att det är nyckelfärdigt på riktigt. Inga oinredda utrymmen som det kan vara hos andra husleverantörer.
Hög grundstandard och få kostsamma tillval. I både badrum och tvättstuga ingår kaklade utrymmen som standard. Hos andra leverantörer vi träffat har grundstandard varit lägre. Ville man ha högre nivå kostade det extra.

Hur skall man tänka vid placering av huset?
Svar: I mångt och mycket en smaksak så länge man håller sig inom bestämmelserna men ta gärna hjälp av någon som är kunnig och åk gärna ut till din tomt och placera ut huset med pinnar för att få en visuell känsla. Detta gjorde inte vi men visste jag det jag vet idag hade jag gjort det innan bygglovsansökan skickas in.

Annat viktigt att tänka på?
Svar: Är man sugen på enplansvilla måste man vara observant på att tomten man är intresserad av tillåter en tillräcklig byggyta i planbestämmelserna Detta var något jag inte alls tänkt på. Dock hade vi tur och detta var inget problem på tomten vi valde men så behöver fallet ej vara i alla lägen.

Är det några fler frågor du undrar över kontakta mig gärna på ludvig.bilinski@gmail.com





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Uppdatering Januari 2022

 Hejsan. Länge sedan jag skrev något men sedan jag skrev sist har jag hunnit sälja huset och flytta vidare. Detta skedde utifrån en separati...