fredag 9 februari 2018

Gammalt inlägg med uppdateringar. Frågor och svar för den som funderar på att bygga nytt

Hejsan.

Detta är en uppdatering av ett blogginlägg jag la ut i december. Se decembers inlägg om ni vill se orginalet. Har tillkommit några grejer som jag insett under resans gång med huset som jag gärna vill dela med mig.

Lite frågor och svar för den som kanske funderar på att bygga en First Choice eller annat villa från Mjöbäck. Dessa svar är helt erfarenhetsbaserade utifrån det vi upplevt själv.

Vad påverkar slutpriset på bygget mest?

Svar1 : Priset på tomten och eventuellt behov av sprängning eller omfattande markarbete. Har man många närliggande grannar vars hus man behöver besiktiga efter sprängning så kostar besiktning 8000 sek per hus. Omfattas 10 hus i sprängradien är bara det 80 tkr.

Svar 2: Fick en bra synpunkt av en bloggläsare nyligen som jag inte tänkt på. Många köper ett hus som inkluderad en tomt från husleverantören. Då ligger i regel denna kostnaden redan i byggkalkylen och är inget man behöver ha i åtanke.

Svar 3: Tillvalen av elinstallationer och vid plattsättning av badrum. Det som ingår i standardutbudet är ganska begränsat. Räkna med 50-100 tkr extra

Svar 4: Räkna även med ca minst 100-200 tkr till finplanering av tomten efter att huset är klart (gräs, altan, målning av huset, asfaltering eller plattsättning av uppfart).

Svar 5: Byggström (el som förbrukas under byggnation) som är uppskattad i kalkylen är enligt min egna erfarenhet avsevärt dyrare än det finns i byggkalkylen. Vi bygger över vinterhalvår dec-april och det påverkar säkert en del. Hade dock önskat en mer rättvis kakyl från början. Jag ser hellre överskattningar än att få överraskningar längst resans gång.

Hur länge tar hela byggprocessen?
Från att vi köpte vår tomt till att vi får flytta in kommer ta ca 1 år. Detta kan säkert variera en del

Varför valde vi ett First Choice 1.0 hus från Mjöbäck?

Svar: Smart planlösning i kombination med pris. Att det är nyckelfärdigt på riktigt. Inga oinredda utrymmen som det kan vara hos andra husleverantörer. Hög grundstandard. Tillvalen kostar en del men inte i närheten av andra leverantörer jag träffat. I både badrum och tvättstuga ingår kaklade utrymmen som standard. Hos andra leverantörer vi träffat har grundstandard varit lägre (exempelvis plastmattor i badrum). Ville man ha högre nivå kostade det ganska mycket extra. Vi valde själva att köra med annat kakel i badrummen men kostnaden blev inte tokhög.

Hur skall man tänka vid placering av huset?
Svar: I mångt och mycket en smaksak så länge man håller sig inom bestämmelserna men ta gärna hjälp av någon som är kunnig och åk gärna ut till din tomt och placera ut huset med pinnar för att få en visuell känsla. Detta gjorde inte vi men visste jag det jag vet idag hade jag gjort det innan bygglovsansökan skickas in.

Annat viktigt att tänka på?

Svar: Är man sugen på enplansvilla måste man vara observant på att tomten man är intresserad av tillåter en tillräcklig byggyta i planbestämmelserna Detta var något jag inte alls tänkt på. Dock hade vi tur och detta var inget problem på tomten vi valde men så behöver fallet ej vara i alla lägen.

Svar 2: Planeringen av elen är ett kapitel för sig. På dessa hus gör man det på en husritning. Jag har nu märkt att två lamputtag inte hamnat där jag först trodde när jag var på plats i huset. Bästa är om man ritar ut på en ritning och sen åker ut och gör små justeringar på plats. De uttagen som hamnat snett hade jag justerat direkt om jag var på plats när de sattes in. Sjukt svårt att se på en ritning om de kommer hamna exakt där man tänkt. 

Sen så måste man nästan exakt hur man skall möblera för att de skall hamna rätt. Där var inte vi när vi planerade. Samtidigt sa elektrikern att man inte skall planera efter möbler då dessa kan förändras. Detta har han i o för sig rätt i så man kanske får leva med att skarva lite med utanpåliggande sladd från lampa till uttag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Uppdatering Januari 2022

 Hejsan. Länge sedan jag skrev något men sedan jag skrev sist har jag hunnit sälja huset och flytta vidare. Detta skedde utifrån en separati...