torsdag 26 april 2018

Flyter på framåt.

Hejsan.

Vi börjar komma mer och mer i ordning. Det är fortfarande lite gardiner som skall upp och nån lampa men i övrigt så är vi hyfsat i ordning på insidan. När det är klart får man börja tänka på målning och tomt. Sen har jag även en pågående förändring av bygglov. Justerat från en enkel carport till en dubbel med lite annan placering. Enligt min bygglovshandläggare är det godkänt hos henne och övriga instanser som skall ha en åsikt men väntar på att det skall administreras så det blir officiellt. Förändringen ser ut enligt följande och jag tror det blir mycket bättre. Skönt att kunna få in två bilar och grannen ovanför förordade även denna lösningen. Han har själv en stor carport och tycker det är riktigt smidigt vintertid så man slipper skotta av bilar. Funderade även på garage men vad jag förstått av många garageägare så blir det lätt ett förråd istället för utrymme för bilar. Så det vi gör är en kompromiss. En dubbelcarport med förrådsdel på ca 12 kvadrat. Försöker lyssna in folk och ta in olika åsiker så man slipper ångra sig när det väl är bestämt. Handlar om ganska mycket pengar som skall in och då vill man gärna att det blir bra.

Ursprungsritning:


Ny ritning:

För ett par dagar sedan hade vi även besök av lite bloggläsare som är i planen att bygga samma hus. Var kul att kunna visa upp huset samt ge de olika tips och idéer vad man skall tänka på. En del som verkligen har varit svår är elinstallationen och var olika uttag skall sitta. Har man ingen erfarenhet rekommenderar jag er att besöka ett hus i verkligheten eller kontakta mig för lite tips. Har 2-3 uttag och kontakter som jag tycker sitter tokigt. Detta såg jag direkt jag klev in i huset men inget jag reflekterade över när vi planerade på ritningen. Verklighet och teori är alltid två olika saker. Har även haft denna diskussionen med en kille i Mullsjö och givit honom en del tips då han är i kommande byggnation.

Lägger även upp lite bilder från insidan:





Pågår även en resning av ett first choice 1,5 några tomter bort från oss, om någon är intresserad att se skillnaden mellan husmodellerna så vet ni vart ni skall åka. Kan nog se båda husen samtidigt rent av.


Slutligen ett tips! Vi fick vet, av en vän som bygger samma hus som oss lite längre bort, att han har fått förstärkning i väggarna i form av OSB-skivor på de ställena där det skall hängas tyngre saker. Detta frågade hans snickare om vid byggnation av innerväggar. Vi fick aldrig denna frågan eller information om möjligheten till sådant så det kan vara en bra grej att undersöka innan de snickarna slutför. Verkar vara en grej man kan komma överens om beroende på vilka som snickrar. Inget som ingår i standard.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Uppdatering Januari 2022

 Hejsan. Länge sedan jag skrev något men sedan jag skrev sist har jag hunnit sälja huset och flytta vidare. Detta skedde utifrån en separati...