lördag 21 april 2018

Målning

Hejsan.

Det var varit många turer kring målningen där jag fått olika besked kring om det skall grundmålas eller inte och dylikt. Nu har jag fått information via en vän som arbetat i området och detta är rekommendationerna:

1. Tvätta fasade med fasadtvätt och låt det torka ordentligt
2. Grundmåla en strykning och olja paneländar
3. Två lager täckfärg

Med andra ord en hel del arbete väntar.

Detta med att tvätta fasade har diskuterats fram och tillbaka men det är rekommenderat då fasade det blir väldigt sketet vid byggnation.



Kan även rekommendera att titta på Folksams hemsida gällande vilka färger som håller måttet i deras hållbarhetstest. Färgen jag kommer använda är Beckers Perfekt fasadfärg och Beckers Primex som grund. Fasadfärgen finns med på Folksams listanoch är en av toppfärgerna. Ni hittar resultaten här:

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger

Som ni han se finns det en hel del "kända" märken som inte håller måttet. Vad därför vaksam på detta vid färgval.

Försöker nu snickra ihop en inköpslista. Man kommer på att man behöver så mycket saker. Måste bland annat köpa en vattenslangs med autoamtisk vinda då jag ska tvätta, stege, grundfärg, olja till panelända, etc. Mycket man kommer på under resan gång. :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Uppdatering Januari 2022

 Hejsan. Länge sedan jag skrev något men sedan jag skrev sist har jag hunnit sälja huset och flytta vidare. Detta skedde utifrån en separati...